The Making of »Letztes Jahr in Marienbad« von Volker Schlöndorff Reihe "Mitglieder stellen vor"

Film und Gespräch

1960, auf dem Set von Alain Resnais’ späterem Kultfilm »Letztes Jahr in Marienbad«: Die Schauspielerin Françoise Spira, in einer Nebenrolle besetzt, filmt mit ihrer stummen Super 8 Kamera von Anfang bis Ende die Entstehung eines der magischsten Kunstwerke des zeitgenössischen Kinos. Seit Spiras Tod 1965 verschollen, tauchten die Bänder 2008 wieder auf und gelangten zu Volker Schlöndorff, der 1960 Resnais' Regieassistent war. Er unternahm es, die stummen Bilder zu restaurieren und in einem eingesprochenen Kommentar ihre Geschichte zu erzählen. Entstanden ist ein neuer Film über das "Making Of" von ganz eigenem Reiz. Die Zeit, als man glaubte, die 7. Kunst, den Film, neu erfinden zu können, wird wieder lebendig.

Volker Schlöndorff wird im Gespräch mit den beiden Produzenten des Films Bernard-Henri Lévy (Publizist und Mitbegründer der Nouvelle Philosophie) und Olivier Corpet dieses ungewöhnliche Filmprojekt vorstellen. Moderation: Rüdiger Suchsland (Filmkritiker)

Programm

18.00 Uhr
Letztes Jahr in Marienbad
Film von Alain Resnais, F 1961, deutsche Fassung

20.00 Uhr
The Making of Letztes Jahr in Marienbad
Film von Volker Schlöndorff, Originalaufnahmen Françoise Spira
Kommentar und Montage Volker Schlöndorff
Produktion Bernard-Henri Lévy, Olivier Corpet
mit Unterstützung von La Règle du jeu und
l’IMEC, F 2009, deutsche Fassung


A Cult Classic Is Reborn
by Bernard-Henri Levy
http://www.thedailybeast.com/blogs-and-stories/2010-05-14/a-cult-classic-is-reborn/p/

The behind-the-scenes film about the making of Resnais' Last Year at Marienbad was lost for 50 years. Bernard-Henri Lévy on its rediscovery and restoration—and its upcoming first screening in New York.

Fifty years ago, it happened that a young actress named Françoise Spira was on the set during the shooting of Alain Resnais’ cult film Last Year at Marienbad. She didn’t play the lead role, which was assigned the formidable Delphine Seyrig. She didn’t even have one of these real “supporting roles” that leave you with the memory of a few unforgettable scenes. But she was there, from the beginning of the shoot to its end, with her soundless Super 8, filming the film and capturing its most magical moments—Resnais’ youthful laughter, Seyrig’s delightful caprice, the somber and childlike charm of actor Giorgio Albertazzi.

From this little corner, unnoticed, she recorded the making of contemporary cinema’s most formal, glacial, and, actually, definite film. However, when a few years later, Françoise Spira committed suicide, the “making of” was lost with her.

For almost half a century, the few who knew of the film’s existence secretly searched for it, like Harrison Ford searching for the lost ark. And then suddenly in 2008, it surfaced again, as though by a miracle. Jean-Baptiste Thierrée, Spira’s last companion, found the lost work hidden in the back of a basement and gave it to Alain Robbe-Grillet, who had written Marienbad’s original screenplay. A few weeks before he died, Robbe-Grillet passed it on to Olivier Corpet’s Institut Mémoires de l’édition Contemporaine, with the rest of his archives, and Corpet, in turn, gave it to me to broadcast on the website of my review, La Règle du Jeu.

Damaged by too long a stay in cinematic purgatory, the images had to be restored and, most important, an editor had to be chosen to make sense of the jumble of images on these six, silent, unintelligible reels. Volker Schlöndorff, then at the very beginning of his career, had been Resnais’ second assistant on the film, and so we went to see him to ask him to decrypt these images and bring them back to life. We wanted him tell their story and, finally, write a commentary that would serve as the voice-over for the various sequences.

The result is a film of utter singularity, a longer and touching reflection of Last Year at Marienbad, a truly new film, a behind-the-scenes tale of a masterpiece refracted in hallways and mirrors, hieratic and unwavering dialogues.
 

Mittwoch, 13.10.2010

20 Uhr

Hanseatenweg

Studio

18 Uhr Film »Letztes Jahr in Marienbad«, 1961, DF.
20 Uhr »The Making of Letztes Jahr in Marienbad«. Film und Gespräch mit Bernard-Henri Lévy, Olivier Corpet, Volker Schlöndorff, Rüdiger Suchsland
€ 6/4
Dokumentation

Video-Dokumentation des Gesprächs zwischen Volker Schlöndorff, Bernard-Henri Lévy und Olivier Corpet. Moderation: Rüdiger Suchsland.

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Auf dem Bild von links: Olivier Corpet, Bernard-Henri Lévy, Volker Schlöndorff und Rüdiger Suchsland. Video: Schnitt: Bettina Nürnberg. Kamera: Paul Leyton und Bettina Nürnberg. Eine Gemeinschaftsproduktion der Akademie der Künste mit Bettina Nürnberg. © Bettina Nürnberg 2011